Barbapapatårta

Idag gjorde jag klart både cupcakesen och barbapapatårtan. Mycket jobb men det är kul och är uppskattat hos alla utom Thomas som inte gillar tårtor.
Mina cupcakes är gjorda av ljusa muffins och spritsade med philadelphiatopping.

20120509-212830.jpg

Tårtan är gjord med egen sockerkaksbotten och ett lager med dumlefluff och ett med hallonmousse.
Dumlefluff var jätteenkel att göra. Jag värmde 3 dl grädde och lät 180 gram dumle smälta däri. Sen fick den stå i kylen över natten och vispas till fluff fluff dagen efter. OJ vad gott det blev!!!

20120509-213238.jpg

Hallonmousse: ett paket hallon 225 gram kokades ihop med 0,5 dl socker som sedan silades i en sil för att få bort kärnorna.

20120509-213531.jpg

Under tiden får 3 gelatinblad ligga i blöt i ett glas vatten.

20120509-213639.jpg

Krama ur gelatinbladen för att få bort vattnet och lägg det i den varma hallonvätskan som nu är utan kärnor.

20120509-213926.jpg
Låt det svalna lite och vänd sedan ner det i den vispade grädden, 2 dl. Ställ det i kylen så den blir mer fast och ha på tårtan.

20120509-214217.jpg

Då jag använder SP (sockerpasta, sugarpaste) har jag på lite smörkräm på locket när jag kavlat klart och sedan lägger den ovanpå grädden för att den inte ska svettas och förstöra dekoreringen.
Jag blev faktiskt supernöjd! Dessutom blev den god!
Julia blev jätteglad för att det var barbapapa och åt av den 3 ggr!!!
Ljusen blåste hon ut på en endaste gång :-).

20120509-214800.jpg

Idag kom nämligen Julias moster, morbror och kusinen Wilma på besök och det var allt för länge sen vi sågs. Hoppas på en ändring :-).

De träffade mitt i prick det gäller present iaf. 2 böcker, en med Emma som dammsuger och Inger som har massa plåster på sig. Inget av detta tycker Julia om. Perfekt ju!!!

Detta inlägg publicerades i barbapapatårta, cupcakes, Julia, min älskling!, tårtfyllning och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar